Petycja o poszerzenie zakresu świadczeń dla Kobiet w ciąży o usługi monitorowania stanu ciąży

Kierownik Jednostki SamorzÄ…du Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorzÄ…dzie gminnym  (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 , 583)

Dane Podmiotu wnoszÄ…cego petycjÄ™ znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz w załączonym pliku sygnowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590)  oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach ( tj. Dz.U. 2018 poz. 870)  

Data dostarczenia  zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740) 

Adresatem Wniosku/Petycji* - jest Organ  ujawniony w komparycji - jednoznacznie identyfikowalny  za poÅ›rednictwem adresu e-mail pod którym odebrano niniejszy wniosek/petycjÄ™. Rzeczony adres e-mail uzyskano z Biuletynu Informacji Publicznej UrzÄ™du.

W razie wÄ…tpliwoÅ›ci co do trybu jaki należy zastosować do naszego pisma - wnosimy o bezwzglÄ™dne zastosowanie dyspozycji art. 222 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postÄ™powania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) 

Preambuła Wniosku/Petycji*:

Jak wiadomo powszechnie, w polskim  systemie prawnym - art. 68 ust. 3 Konstytucji RP - stanowi expressis verbis 

 : „(…) 

WÅ‚adze publiczne sÄ… obowiÄ…zane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepeÅ‚nosprawnym i osobom w podeszÅ‚ym wieku.

(…) 

Deklaratywny i bezwzglÄ™dny charakter tego przepisu - powinien wymuszać na polskiej sÅ‚użbie zdrowia ciÄ…gÅ‚e zwiÄ™kszanie i unowoczeÅ›nianie proponowanych usÅ‚ug zdrowotnych dla kobiet w ciąży, usÅ‚ug, które nie tylko zapewniÄ… stricte fizyczny komfort dla Kobiety i PÅ‚odu - ale także komfort psychiczny i Å›wiadomość, że Kobieta w każdej chwili może liczyć na pomoc - bez wzglÄ™du na to czy jest w stanie podjąć z wÅ‚asnej inicjatywy dziaÅ‚ania samo monitorujÄ…ce i  prewencyjne.

TrybunaÅ‚ Konstytucyjny - potwierdziÅ‚ taki sposób rozumowania. 

Zakres podmiotowy art. 68 ust. 3 Konstytucji odnosi siÄ™ do troski o kobietÄ™, jak i o troskÄ™ o zapewnienie rozwoju Narodu. TK ponadto, analizujÄ…c

pojÄ™cie „szczególnej opieki zdrowotnej”, stwierdziÅ‚, że „podstawowe znaczenie w tym zakresie majÄ… trzy nastÄ™pujÄ…ce ustalenia: po pierwsze, szczególna

opieka zdrowotna ex definitione wykracza poza sferÄ™ zwykÅ‚ej, powszechnej opieki zdrowotnej, powinna wiÄ™c być wzmożona, intensywniejsza lub bardziej wyspecjalizowana, czyli dostosowana do specyfiki potrzeb charakterystycznych dla danej grupy podmiotów, po drugie, celem opieki zdrowotnej

jest nie tylko leczenie i rehabilitacja, ale również dbaÅ‚ość o zachowanie zdrowia oraz po trzecie zapobieganie chorobom. Wobec czego, konstytucyjne gwarancje szczególnej opieki zdrowotnej dla kobiet w ciąży nie dotyczÄ… jedynie Å›wiadczeÅ„ bezpoÅ›rednio zwiÄ…zanych z samym porodem ani Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych przysÅ‚ugujÄ…cych na wypadek wystÄ…pienia choroby lub urazów. Szczególna opieka zdrowotna nad kobietÄ… ciężarnÄ… powinna odnosić siÄ™ do caÅ‚ego okresu zwiÄ…zanego z ciążą i obejmować zarówno nadzór nad zdrowiem kobiety, jak i czynnoÅ›ci stricte profilaktyczne. 

Ponadto:

ZOZ’y gminne czÄ™sto nie posiadajÄ… skrzynek podawczych - ani dedykowanych adresów e-mail - dlatego niniejszÄ… petycjÄ™/wniosek kierujemy za poÅ›rednictwem Gminy ?miasta i wnosimy o przekazanie jej w trybie art. 65 Ustawy Kodeks PostÄ™powania Administracyjnego  ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) do miejscowo wÅ‚aÅ›ciwego ZOZ’u  (ZOZ’ów, Szpitali) dla terenu Gminy/Miasta. 

Pozwalamy sobie zacytować brzmienie przedmiotowego artykułu:

§ 1. Jeżeli organ administracji publicznej, do którego podanie wniesiono, jest niewÅ‚aÅ›ciwy w sprawie, niezwÅ‚ocznie przekazuje je do organu wÅ‚aÅ›ciwego (…) "

ReasumujÄ…c wnosimy biorÄ…c pod uwagÄ™ art 65 kpa oraz  uzasadniony spoÅ‚ecznie - interes pro publico bono: o przekazanie poniższego pisma do wszystkich miejscowo wÅ‚aÅ›ciwych dla Gminy ZOZ’ów i Szpitali 

Wnioskodawca jest w peÅ‚ni Å›wiadomy, że Szpitale Powiatowe i ZOZ’y nie sÄ… bezpoÅ›rednio podlegÅ‚e Gminie/Miastu. 

Jednakże zgodnie z tym co wskazano w powyższym uzasadnieniu - biorÄ…c pod uwagÄ™ argumentowany aspekt pro publico bono oraz problem ze skrzynkami poczty elektronicznej tych jednostek - wnosimy o przekazanie poniższego wniosku do ZOZ’ów i Szpitali Publicznych (Szpitale Powiatowe) miejscowo wÅ‚aÅ›ciwych dla terenu Gminy. 

ReasumujÄ…c Wnioskodawca wnosi o przekazanie poniższego wniosku do miejscowo wÅ‚aÅ›ciwych placówek sektora publicznej sÅ‚użby zdrowia.

Oprócz powyższych argumentów zwiÄ…zanych z uzasadnionym interesem spoÅ‚ecznym pro publico bono - jako podstawÄ™ koniecznoÅ›ci przedmiotowego przekazania - można zastosować ex officio - dyspozycjÄ™ - art. 65 KPA 

To, że wzmiankowane jednostki nie sÄ… bezpoÅ›rednio podlegle Gminie - nie ma oczywiÅ›cie znaczenia przy stosowaniu art. 65 KPA. 

 


Kierownik ZOZ / Prezes Szpitala Publicznego / Dyrektor innej Placówki Medycznej  

 

Dane Podmiotu wnoszÄ…cego petycjÄ™ znajdujÄ… siÄ™ poniżej oraz w załączonym pliku sygnowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590)  oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach ( tj. Dz.U. 2018 poz. 870)  

Data dostarczenia  zgodna z dyspozycjÄ… art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740) 

Adresatem Wniosku/Petycji* - jest Organ  ujawniony w komparycji - jednoznacznie identyfikowalny  za poÅ›rednictwem adresu e-mail pod którym odebrano niniejszy wniosek/petycjÄ™. 

Rzeczony adres e-mail uzyskano z Biuletynu Informacji Publicznej UrzÄ™du/Jednostki lub byÅ‚ w posiadaniu i zostaÅ‚ użyty przez innÄ… JednostkÄ™ Administracji Publicznej - w trybie art. 65 KPA. 

W razie wÄ…tpliwoÅ›ci co do trybu jaki należy zastosować do naszego pisma - wnosimy o bezwzglÄ™dne zastosowanie dyspozycji art. 222 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postÄ™powania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) 

PreambuÅ‚a Petycji/wniosku* 

Jak wiadomo powszechnie, w polskim  systemie prawnym - art. 68 ust. 3 Konstytucji RP - stanowi expressis verbis 

: „(…) 

WÅ‚adze publiczne sÄ… obowiÄ…zane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepeÅ‚nosprawnym i osobom w podeszÅ‚ym wieku.

(…) 

Deklaratywny i bezwzglÄ™dny charakter tego przepisu - powinien wymuszać na polskiej sÅ‚użbie zdrowia ciÄ…gÅ‚e zwiÄ™kszanie i unowoczeÅ›nianie proponowanych usÅ‚ug zdrowotnych dla kobiet w ciąży, usÅ‚ug, które nie tylko zapewniÄ… stricte fizyczny komfort dla Kobiety i PÅ‚odu - ale także komfort psychiczny i Å›wiadomość, że Kobieta w każdej chwili może liczyć na pomoc - bez wzglÄ™du na to czy jest w stanie podjąć z wÅ‚asnej inicjatywy dziaÅ‚ania samo monitorujÄ…ce i  prewencyjne.

TrybunaÅ‚ Konstytucyjny - potwierdziÅ‚ taki sposób rozumowania. 

Zakres podmiotowy art. 68 ust. 3 Konstytucji odnosi siÄ™ do troski o kobietÄ™, jak i o troskÄ™ o zapewnienie rozwoju Narodu. TK ponadto, analizujÄ…c

pojÄ™cie „szczególnej opieki zdrowotnej”, stwierdziÅ‚, że „podstawowe znaczenie w tym zakresie majÄ… trzy nastÄ™pujÄ…ce ustalenia: po pierwsze, szczególna

opieka zdrowotna ex definitione wykracza poza sferÄ™ zwykÅ‚ej, powszechnej opieki zdrowotnej, powinna wiÄ™c być wzmożona, intensywniejsza lub bardziej wyspecjalizowana, czyli dostosowana do specyfiki potrzeb charakterystycznych dla danej grupy podmiotów, po drugie, celem opieki zdrowotnej

jest nie tylko leczenie i rehabilitacja, ale również dbaÅ‚ość o zachowanie zdrowia oraz po trzecie zapobieganie chorobom. Wobec czego, konstytucyjne gwarancje szczególnej opieki zdrowotnej dla kobiet w ciąży nie dotyczÄ… jedynie Å›wiadczeÅ„ bezpoÅ›rednio zwiÄ…zanych z samym porodem ani Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych przysÅ‚ugujÄ…cych na wypadek wystÄ…pienia choroby lub urazów. Szczególna opieka zdrowotna nad kobietÄ… ciężarnÄ… powinna odnosić siÄ™ do caÅ‚ego okresu zwiÄ…zanego z ciążą i obejmować zarówno nadzór nad zdrowiem kobiety, jak i czynnoÅ›ci stricte profilaktyczne. 

Jak Podaje GÅ‚ówny UrzÄ…d Statystyczny (Raport dostÄ™pny w Sieci Internet) 

W ciÄ…gu 10 lat liczba mieszkaÅ„ców Polski spadÅ‚a o 330 tys. osób – poinformowaÅ‚ GÅ‚ówny UrzÄ…d Statystyczny opierajÄ…c siÄ™ na wstÄ™pnych wynikach Narodowego Spisu Powszechnego. Depopulacja i starzenie siÄ™ ludnoÅ›ci to – zdaniem ekspertów od demografii – liczne wyzwania, przed którymi stanie także polska oÅ›wiata.

WedÅ‚ug danych GUS nasze spoÅ‚eczeÅ„stwo starzeje siÄ™, co 5 mieszkaniec Polski ma ponad 65 lat. Przybywa ludnoÅ›ci, zwÅ‚aszcza wÅ›ród kobiet, w wieku poprodukcyjnym. Mniej jest osób w wieku przedprodukcyjnym. Tu z kolei wiÄ™cej jest mężczyzn.

NajwiÄ™cej gmin o ubytku ludnoÅ›ci wiÄ™kszym niż 10 proc. znajduje siÄ™ na obszarach poÅ‚ożonych na póÅ‚nocnym wschodzie i na wschodzie Polski. Gminy o wiÄ™kszym przyroÅ›cie poÅ‚ożone sÄ… wokóÅ‚ najwiÄ™kszych miast. Tam przyrost ludnoÅ›ci jest wiÄ™kszy niż 10 proc.

ZachÄ™camy również do zapoznania siÄ™ z wynikami protokoÅ‚u pokontrolnego NIK - poÅ›wiÄ™conego tematyce depopulacji - o sygnaturze LOP.430.001.2020 Nr ewid. 33/2020/P/19/093/LOP - raport dostÄ™pny w sieci Internet. 

BiorÄ…c pod uwagÄ™ powyższe: 

Osnowa Wniosku/Petycji

§1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c oraz art. 6 ust. 1 pkt. 2 lit. c Ustawy z dnia 6 wrzeÅ›nia o dostÄ™pie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r.) wnosimy o przygotowanie spisu usÅ‚ug jakie Jednostka Å›wiadczy (może Å›wiadczyć) dla kobiet w ciąży z terenu miejscowo wÅ‚aÅ›ciwego dla Adresata. 

§1a) Wnosimy o podanie danych kontaktowych - osoby - Pracownika ZOZ/Szpitala, która w zakresie powierzonych jej obowiÄ…zków przez Kierownika JO - odpowiada za sprawy zwiÄ…zana z Pakietem usÅ‚ug skierowanych dla kobiet ciężarnych (imiÄ™ i nazwisko, telefon, adres e-mail, stanowisko sÅ‚użbowe, etc) 

Petycja odrÄ™bna: 

§2) Na mocy art. 63 Konstytucji RP w trybie Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach  (tj. Dz.U. 2018 poz. 870) wnosimy petycjÄ™ do Organu jw.  o poszerzenie zakresu Å›wiadczeÅ„ dla Kobiet w ciąży o usÅ‚ugi monitorowania stanu ciąży. 

Wnioskodawca ma na myÅ›li usÅ‚ugi per analogiam  - wg. funkcjonujÄ…cego już na rynku polskim modelu realizowanego w formule permanentnego monitoringu funkcji życiowych kobiety ciężarnej wraz z przesyÅ‚em danych online do jednostki analizujÄ…cej dane. 

O tak zwanym monitorowaniu stanu ciąży w zaciszu domowym - można czytać w szerokim odnośnym - piśmiennictwie oraz w sieci Internet.

§3) Niezależnie od udzielonej odpowiedzi - w ciÄ…gu 7 dni od daty otrzymania petycji (termin ustawowy na udzielenie odpowiedzi jest dÅ‚uższy) w trybie RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu dziaÅ‚ania archiwów zakÅ‚adowych (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) - wnosimy o podanie odnoÅ›nego numeru nadanego niniejszej petycji - zgodnie z wyżej wzmiankowanym aktem prawnym. 

§4) Aby zachować peÅ‚nÄ… jawność i transparentność dziaÅ‚aÅ„ - wnosimy o opublikowanie treÅ›ci petycji na stronie internetowej podmiotu rozpatrujÄ…cego petycjÄ™ lub urzÄ™du go obsÅ‚ugujÄ…cego (Adresata)  - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach   - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikacjÄ™ wszystkich danych. Chcemy dziaÅ‚ać w peÅ‚ni jawnie i transparentnie. 

Zdaniem wnoszÄ…cego - niniejsze pismo należy go procedować dwutorowo w trybie ustawy o petycjach i ustawy o dostÄ™pie do inf. publicznej  - dla zmniejszenia marnotrawstwa papieru i procedur biurokratycznych wniosek i petycjÄ™ przesyÅ‚amy en-bloc - w jednym piÅ›mie.  

*Nie jest to łączenie trybów - zatem prosimy kwalifikować niniejsze pisma jako dwa Å›rodki prawne - wniosek  i odrÄ™bnÄ… petycjÄ™   - vide -  J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postÄ™powania…, s. 668; por. także art. 12 ust. 1 komentowanej ustawy - dostÄ™pne w sieci Internet.  

W razie wÄ…tpliwoÅ›ci co do trybu jaki należy zastosować do naszego pisma - wnosimy o bezwzglÄ™dne zastosowanie dyspozycji art. 222 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postÄ™powania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) 

Aby zachować peÅ‚nÄ… jawność i transparentność dziaÅ‚aÅ„ w trybie art. 8 Ustawy o petycjach - wnosimy o opublikowanie treÅ›ci petycji  na stronie 

Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku w trybie §7  RozporzÄ…dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania s. i wniosków. (Dz. U. z dnia 22 styczna 2002 r. Nr 5, poz. 46) -  na adres poczty elektronicznej monitorowanie.ciazy@samorzad.pl  

§5) Wnosimy o to, aby odpowiedź w  przedmiocie powyższych pytaÅ„ i petycji zÅ‚ożonych na mocy art. 63 Konstytucji RP - w zwiÄ…zku z art.  241 KPA, zostaÅ‚a udzielona - zwrotnie na adres poczty elektronicznej :  monitorowanie.ciazy@samorzad.pl  

§6) Wniosek zostaÅ‚ sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 wrzeÅ›nia 2016 r. o usÅ‚ugach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590) 

 

 

Petycja z dnia 22 września 2022 r.

Załączone pliki:
Informacje o dokumencie:
  • InformacjÄ™ wprowawdziÅ‚(a) do BIP: Tomczyk Marek
  • Data udostÄ™pnienia w BIP: 2022-09-29 19:14:38
  • Informacja zaktualizowana przez: Tomczyk Marek
  • Data ostatniej aktualizacji: 2022-09-29 19:35:00
  • Liczba odsÅ‚on: 937
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 5403775]

przewiń do góry